22.8.25: Ændring i bestyrelsen

Der er sket en mindre ændring i bestyrelsens sammensætning. Sten Bang-Christensen er udtrådt, og indtrådt i stedet for er Søren Højgaard, der indtil nu har været suppleant.

19.8.25: Mød Kolonihaveforbundets formand

Du får nu mulighed for at møde Kolonihaveforbundets formand mandag d. 25. august kl. 19.00 i Herlev Medborgerhus, Herlevgårdsvej 18-20.

Hovedstaden Midt, Kreds 4, samler havemedlemmer til en hyggelig og spændende aften i selskab med vores Forbundsformand Karsten Kehlet og Direktør i forbundet Dan Frimann.

De vil fortælle om arbejdet på forbundskontoret, hvorfra der sker mange ting, som i det daglige ikke er synlige for os havemedlemmer. Og for at lytte til hvilke tanker, som medlemmerne har både om fremtidens kolonihaver, lovliggørelser fra kommunerne og helårsbeboelse m.m. Måske også et par ord om kloakering.

Officiel tilmeldingsfrist er overskredet, men måske er der ledige pladser. Tilmelding på mail til: anneb@khf-kreds4.dk.

19.8.25: Høstmarked søndag d. 31. august

Traditionen med et høstmarked fortsættes i år søndag d. 31. august kl. 10-14.

Som de andre år foregår det ude i haverne med mulighed for at besøge dem, der gerne vil sætte noget til salg eller måske dele ud af overskydende frugt, blomster eller lignende. De haver, der deltager, markerer det med et flag i hækken.

Hvis du vil deltage i høstmarkeder med ting og sager, kan du meddele det til Lone Flyger, have 128 eller med sms til 40330619 senest d. 24. august.

16.7.25: Fællesspisning d. 28. juli

Mandag d. 28. juli kl. 18 inviteres til fællesspisning i fælleshuset. Der står grøn karry med kylling eller tofu på menuen. Prisen er 5o kr. for voksne og 25 kr. for børn under 12 år. Drikkevarer kan købes til de sædvanlige priser.

Tilmelding og betaling skal ske senest d. 25. juli på Mobilpay 4572JM eller til Lotte i have 33 eller kontant ved fredagsbaren d. 25. juli.

30.6.25: Overborgmesterens svar på udtalelse om kloakering

Københavns overborgmester Lars Weiss har reageret på bestyrelsens henvendelse om kloakering.

I sit svar fremfører overborgmesterens, at der “arbejdes på en model, hvor Københavns Kommune finansierer kloakeringen via KommuneKredit, som kan finansiere til en lavere rente end både private pengeinstitutter og andre kommercielle aktører. Dette anbefales for at holde lejeudgifterne nede og dermed værne om den sociale diversitet i haveforeningerne.”

På den måde lægges omkostningerne videre til kolonihavelejerne i form af et 70-årigt lån, der tilbagebetales ved at hæve havelejen.

Overborgmesteren påpeger, at denne varige forhøjelse indfases via en trappemodel, hvor tilbagebetalingen er lavere de første år og herefter vil stige. Det er i følge Lars Weiss “ud fra et ønske om at sikre, at kolonihaver fortsat bliver økonomisk tilgængelige for ældre og pensionister”.

Der vil efter sommerferien blive truffet politisk beslutning om en mulig indfasningsmodel for lejeforhøjelsen.

Bestyrelsens udtalelse og overborgmesterens svar kan læses på temasiden om kloakering på vores egen hjemmeside.

27.6.25: Lukkes for vandet d. 24. juli

Der bliver lukket for vandet torsdag d. 24.juli kl. 12.00-15.00, da hovedvandmåleren skal udskiftes.

26.6.25: Gradvis indfasning af forhøjet haveleje til finansiering af kloakering

Det er et svært dilemma, lød det fra Trafik- og miljøborgmester Line Barfod, da hun ved Borgerrepræsentationens møde d. 26. juni fremlagde forslag til finansieringen af de første 13 kolonihaver på jord ejet af Københavns Kommune. Det er en bunden opgave at kloakere, og der skal samtidigt tages et socialt hensyn, mente hun i lighed med de fleste andre politikere.

Derfor vedtog et flertal af partierne i Borgerrepræsentationen, at finansieringen ikke sker via et Offentligt-Privat-Partnerskab, men gennem et 70-årigt lån via Kommune-Leasing og indfases gradvist via en såkaldt trappemodel.

Forslaget til beslutning med bilag kan læses på Københavns Kommunes hjemmeside. Du kan også læse mere på temasiden om kloakering på vores egen hjemmeside.

22.6.25: Bestyrelsen har sendt udtalelse til politikerne om kloakering

“Kolonihaver skal være for alle. Også dem uden så mange penge”. Sådan hedder det i en udtalelse, som haveforeningens bestyrelse har sendt til politikerne i Københavns Borgerrepræsentation (BR).

Bestyrelsen opfordrer politikerne til at finde en mere socialt afbalanceret finansieringsform end den, som forvaltningen har indstillet til BR, der torsdag d. 26. juni skal beslutte, hvordan den kommende kloakering af kolonihaver skal finansieres. Forvaltningens forslag til finansiering vil give en stigning i den årlige haveleje på omkring 7.500 kr.

Bestyrelsens udtalelse kan sammen med meget andet om kloakering læses på temasiden om kloakering.

19.6.25: Alle er velkommen til Sankt Hans aften i haveforeningen

Traditionen tro holder vi Sankt Hans aften for børn og voksne med bål på parkeringspladsen.

Børneprogrammet begynder kl. 18.30 med bagning af snobrød, og børnene trakteres også med juice, slikpose, popcorn og is.

Båltalen holdes kl. 19.30, hvor der også sættes fut i bålet og synges Sankt Hans-visen.

Baren åbner kl. 18.00 med salg af drikkevarer til de sædvanlige priser.

5.6.25: Brænde til Sankt Hansbål

Lørdag d. 14. juni indsamles ved fællesarbejde brænde til årets Sankt Hansbål. Det vil blive afhentet ved haverne. Bidrag lægges på din parkeringsplads eller ved lågen.

5.6.25: Politikerne beslutter finansiering af kloakering

Politikerne i Københavns Borgerrepræsentation (BR) skal ved et møde i BR d. 26. juni tage stilling til, hvordan finansieringen af kloakering af de første 13 kolonihaveforeninger på jord ejet af Københavns Kommune skal skrues sammen.

Forvaltningen lægger i sin indstilling til BR op til, at der sker ved et 70-årigt lån, der vil give en årlig lejeforhøjelse på cirka 7.500 kr. Repræsentanter for de berørte haveforeninger blev orienteret herom ved et møde, hvor kommunens embedsmænd gennemgik deres forslag til BR og blev stillet en række spørgsmål af de fremmødte. Der var udbredt utilfredshed fra disse over den store stigning i lejen. Der blev spurgt til, om Københavns Kommune med mange milliarder i kommunekassen ikke helt eller delvist kunne finansiere anlægget af kloakker i kolonihaverne. Det spørgsmål er ligesom de øvrige elementer i indstillingen fra forvaltningen op til politikernes afgørelse.

Vi og Nyvang er ikke blandt de første 13 haveforeninger, hvor kloakeringen forventes igangsat i 2026. Der er endnu ingen planer for, hvornår de øvrige 26 haveforeninger vil blive kloakeret. Københavns Kommune vil tage kontakt til Herlev Kommune for at aftale, hvordan kloakeringen af vores haveforeninger håndteres.

Kloakeringsudvalget i vores haveforening følger udviklingen og vil arbejde på at arrangere et informationsmøde efter sommerferien om kloakeringsplanerne. Du kan læse mere om kloakering på temasiden herom på vores hjemmeside.

22.5.25: Sådan kommer du af med elektronikaffald

Ofte ender elektronikaffald i plastikcontainere, hvor det ikke hører til. Også affaldstyper, som hører til ”rest efter sortering”, ender forkert, nemlig i vores
restaffaldscontainere. Disse former for fejlsortering kan udløse en ekstra regning på 35.000 kroner fra renovationsfirmet.

Derfor har bestyrelsen valgt som en forsøgsordning at opsætte 4 ekstra pallerammer i affaldsburet. En til småt elektronik, en til maling og to til rest efter sortering.

Dette affald køres til genbrugspladsen, når pallerammerne er fyldt.

22.5.25: Udbedring af veje

I de tre første dage af uge 22 frem til Kr. Himmelfartsdag vil der blive rettet huller ud på vejene i haveforeningen og spredt støvbinder.

19.4.25: Rød fredagsbar og damefrokost

Sæsonens fællesarrangementer i foreningshuset skydes i gang med rød fredagsbar d. 9. maj kl. 19.00-22.00. Der vil traditionen tro blive serveret diverse snacks og drinks i røde farver. Og serveringspersonalet vil optræde i rødt. Også i år vil The Grandpa´s spille op til fællessang og måske en lille sving om. Alle er velkomne til en hyggelig aften – gerne iklædt noget rødt.

Lørdag d. 24. maj kl. 12.00 bliver det damernes tur med den traditionsrige damefrokost med smørrebrød, banko og en sang eller to. Det koster 200 kr. at være med. Tilmelding skal ske senest d. 11. maj ved at indbetale beløbet på MobilePay på 2098NB eller kontant ved at komme forbi foreningshuset søndag d. 11. maj.

Flere fællesarrangementer er under forberedelse, bl.a. bålaften d. 17. maj. Der vil også blive arrangeret fællesspisning i huset i løbet af sommeren. Hold øje med opslag i udhængsskabene og på Facebook.

19.4.25: Yoga tirsdag aften

Også i år vil der være ugentlig yoga for alle interesserede. Det er i år blevet flyttet til om aftenen og foregår på tirsdage kl. 19.30-20.30 – første gang d. 29. april. Ginnie og Elva står for yoga-timen og opfordrer alle uanset alder, køn og fysik til at dukke op medbringende en måtte og tøj til at bevæge sig i.

18.3.25: Ventelisten er lukket

Interessen for at få en havelod i vores forening er stor. Lige knap 200 har skrevet sig på listen, som derfor er blevet lukket og åbnes igen d. 1. marts 2026,

13.3.25: Købmandsbutikken åbner for sæsonen

Haveforeningens købmandsbutik åbner samtidigt med, at der åbnes for vandet lørdag den 22. marts. Butikkens åbningstider vil i den første tid være fra kl. 12.00 til 18.00, men senere blive udvidet. Butikken har åbent alle dage, indtil sæsonen slutter ved udgangen af efterårsferien i oktober.

18.2.25: Åbning af bommene 14. marts

Bommene åbnes fredag den 14. marts kl. 10, så der igen kan køres med bil på vejene.

Inden da er der planlagt udjævning af huller i vejene.

9.2.25: Vandåbning 22. marts

Der åbnes for vandet lørdag den 22. marts klokken 10. Der er mødepligt i haven og åbent i fælleshuset med mulighed for at købe mad og drikke.

9.2.25: Generalforsamling 9. april

Den årlige ordinære generalforsamling holdes onsdag den 9. april klokken 18.00 i Herlev Medborgerhus – dørene åbnes 17.30.

Dagsorden med årsberetning, årsregnskab og forslag til budget udsendes senest 5 uger før generalforsamlingen. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være sendt til formanden senest 4 uger før generalforsamlingen og udsendes sammen med supplerende materiale 8 dage før generalforsamlingen. Indkaldelse med dagsorden kan downloades.

9.2.25: Containerpladsen åbner 1. april

Fra og med den 1. april kan der afleveres affald i de opstillede containere, der ligesom haveaffald vil blive afhentet gennem hele sæsonen.

29.10.24: Vinteråben i foreningshuset

Foreningshuset er i vintersæsonen åbent på søndage mellem klokken 12 og 15. Der vil være varm kaffe på kanden og mulighed for at købe øl og vand til de sædvanlige priser.

Onsdag spilles billard i huset mellem klokken 11 og 16. Der er mulighed for at købe varm mad, der skal bestilles i forvejen hos Yvette.

29.10.24: Ny næstformand

Liselotte Christiansen har valgt at udtræde af bestyrelsen ved sæsonafslutningen og dermed også fratræde som næstformand i foreningen, men fortsætter i arbejdsgruppen for hjemmesiden.

Tim Aronkvist indtræder som ny næstformand og suppleant Marianne Tornslev bliver medlem af bestyrelsen

10.10.24: Lukning af vand og veje

Der lukkes for vandet søndag d. 20. oktober kl. 12. Traditionen tro tænder købmanden for grillen og serverer pølser fra omkring kl. 12.30 foran butikken. Du skal selv lukke for stophanen og lufte rørene ud.

Vejene er åbne til og med lørdag d. 26. oktober.

Der hentes haveaffald sidste gang d. 21. oktober.

Ekstraordinær generalforsamling

Mandag d. 27. maj holdes ekstraordinær generalforsamling i haveforeningen. På den ordinære generalforsamling i april var der ikke det nødvendige antal af foreningens medlemmer til stede til vedtagelse af ændringer af foreningens vedtægter, hvilket kræver, at 2/3 af foreningens medlemmer er mødt op og stemmer for de foreslåede vedtægtsændringer. Derfor er der indkaldt til ekstraordinær generalforsamling, hvor vedtagelse kan ske med 2/3 af de tilstedeværendes stemmer.

På den ekstraordinære generalforsamling vil der også blive givet en kort orientering om København Kommunes beslutning om en midlertidig forlængelse på to år af den nugældende lejekontrakt med kommunen. Der vil også blive mulighed for at melde sig til foreningens udvalg.

Den ekstraordinære generalforsamling foregår kl. 18.00 i Herlev Medborgerhus, Herlevgårdsvej 18. Dørene åbnes kl. 17.30.

  • Indkaldelse til haveforeningens generalforsamling lørdag d. 23. april med bilag er nu med e-mail eller post sendt til alle foreningens medlemmer. Hvis nogen ved en fejl ikke har fået det udsendte materiale eller har problemer med at læse eller printe de vedhæftede bilag, kan materialet hentes på kontoret i åbningstiden.

  • Fra tirsdag d. 5. april er haveforeningens kontor åbent en gang om ugen. Foreningens medlemmer kan henvende sig hver tirsdag frem til oktober i kontortiden fra 17:00-18:00.

  • Købmanden har åbnet

    Efter vinterdvale er haveforeningens købmandsbutik åbnet igen i nyrenoverede lokaler, hvor der atter er varer på hylderne.
    Indtil videre er åbningstiden fra klokken 11 til klokken 17 på alle ugens dage.

  • Kolonihaveforbundets hovedbestyrelse har besluttet at ændre processen for juridiske henvendelser til forbundskontorets juridiske rådgivning for medlemmer. Der var enighed i hovedbestyrelsen om, at
    forbundskontorets juraafdeling mangler tilstrækkeligt kendskab til lokale forhold i deres sagsbehandling.
    For at sikre en bedre sagsbehandling, hvor alle fremover får fyldestgørende svar, der tilgodeser lokale forhold, har hovedbestyrelsen truffet følgende beslutning.
    “Proces for medlemmer:
    Hvis I har spørgsmål eller udfordringer af juridisk karakter, skal I igen rette henvendelse til jeres haveforeningsbestyrelse. Bestyrelsen kan sende henvendelsen videre til kredsen med deres eventuelle kommentarer, og kredsen har så mulighed for at gøre det samme, inden de sender den videre til forbundskontorets juraafdeling. Juraafdelingen vil derefter behandle
    henvendelsen”.
    Beslutningen betyder, at forbundskontoret ikke længere står for direkte, juridisk rådgivning af medlemmer. Derfor er juratelefonen også blevet lukket. Forbundskontoret vil dog besvare telefonen og vejlede medlemmerne i de nye retningslinjer februar måned ud.
    Det er hovedbestyrelsens overbevisning, at “dette tiltag vil sikre jer en bedre sagsbehandling fremover.”

  • Dog stadig med forbehold for vejret.

  • Renovation

    Da der er store stigninger i prisen for dagrenovation, har bestyrelsen besluttet, at vi kun får tømt skraldespande hver anden uge på nær i skolernes sommerferie, hvor det sker hver uge.
    Husk at bruge containerne til madaffald på pladsen samt diverse kuber. Plastkuben bliver fremover tømt hver uge.
    Hvis det kniber med pladsen til restaffald, så spørg din nabo om lån af skraldespand.
    Tømning sker følgende uger: 15, 17, 19, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 37, 30 og 40.

  • Det er selvfølgelig med forbehold ift. vejret.

  • Haveforeningens ordinære generalforsamling i 2022 finder sted lørdag d. 23. april klokken 13.00 i Herlev Teaterbio. Indkaldelse med dagsorden udsendes via mail eller med posten.