Ligesom mange andre kolonihaveforeninger skal Haveforeningen Klausdalsbro også gennemføre en kloakering. Formålet er at opfylde EU’s vandrammedirektiv, der indebærer, at alle kommuner i Danmark skal udarbejde spildevandsplaner.
Spildevandsplanerne skal beskrive, hvordan kommunen vil sikre en god tilstand i vandløb, søer og kystvande – f.eks. ved at reducere udledningen af spildevand fra ukloakerede områder. Derfor er mange både kolonihaveforeninger og sommerhusområder i færd med eller skal i de kommende år igang med en kloakering.
Kloakering afsluttet senest i 2028
Hvornår og hvordan kloakering gennemføres, kan være forskellig fra kommune til kommune og inden for de enkelte kommuner. Det gælder også i Københavns Kommune for både de haveforeninger, der ligger i selve kommunen, og de to haveforeningen i Herlev på jord ejet af København. Kloakeringen af de over 40 haveforeninger på arealer ejet af Københavns Kommune foregår etapevis over en længere årrække begyndende med 13 haveforeninger alle liggende inden for kommunens grænser.
Hvornår de resterende haveforeninger skal kloakeres – herunder foreningerne beliggende i Herlev, HF Klausdalsbro og HF Nyvang – afventer en politisk beslutning i Borgerrepræsentationen i København. Københavns Kommune har dog i et brev i 2021 til de to haveforeninger i Herlev oplyst, at haveforeningen selv kan gennemføre en kloakering, hvis foreningen selv finansierer projektet. Det vil indebære, at foreningen skal optage et lån i et pengeinstitut.
I følge Herlev Kommunes Spildevandsplan 2020-2029 skal alle haveforeninger, hvor der tillades overnatning, kloakeres senest i 2028, der også er tidsfristen for kolonihaver i Københavns Kommune. Da Herlev Kommune forventer, at et kloakeringsprojekt tager cirka to år, skal kloakering være igangsat senest i 2026, ellers vil kommunen udstede påbud herom.
Når kloakering fremgår af en spildevandsplan som i Herlev, bliver kloakeringen til en grundejerpligt. Det betyder, at enhver grundejer omfattet af spildevandsplanens område, som udgangspunkt er forpligtet til at følge spildevandsplanen – og dermed forpligtet til at kloakere.
For kolonihaver på lejet jord er grundejeren ofte kommunen selv – for HF Klausdalsbro dog Københavns kommune. Og som grundejer er der pligt til at sørge for, at spildevandsplanen opfyldes. Mange jordejere har skrevet sig ud af grundejerpligten i lejekontrakten ved at lægge pligten over på lejerne, men i mange tilfælde (dog ikke alle) tilbyder jordejer alligevel at ”lægge ud” for kloakeringen. Foreningens medlemmer skal i så fald tilbagebetale kloakeringen via en lejestigning. Kolonihaveforbundet og kredsen vil typisk indgå i en forhandling med kommunen og spildevandsselskabet for at sikre den bedste løsning for de konkrete foreninger, herunder finansieringsvilkårene.
I bevillingen til kloakering af de første 13 haveforeninger i Københavns Kommune indgår, at kolonihaverne selv skal betale for samtlige udgifter til kloakeringen og afdrages via et lån, som afdrages over en længere årrække.
Finansieringen kan enten være via at såkaldt Offentlig Privat Partnerskab (OPP). OPP-leverandører ejer kloakanlægget og stiller det til rådighed for kommunen og dermed kolonihaveejerne for en månedlig eller årlig leje. Det kan aftales med leverandøren, at der i forbindelse med kloakering også installeres nye vandledninger, lyslederkabler eller elkabler, hvilket haveforeningen selv betaler for.
Eller det kan være et lån via Kommune-Leasing, hvilket Kolonihaveforbundet foretrækker og også indstilles fra forvaltningen til politikerne, når Borgerrepræsentationen (BR) d. 26. juni skal tage stilling til finansieringen af de første 13 første haveforeningers kloakering.
Kolonihaveforbundet er stærkt kritisk over for OPP-modellen med henvisning til, at kloakering af kolonihaver i blandt andet Aarhus har været væsentligt billigere for havelejerne, fordi der ikke har været anvendt en sådan finansieringsform. Fra Kolonihaveforbundet er blevet rejst et ønske om at få belyst, hvad en mere traditionel kommunal finansiering vil koste sammenlignet med OPP-modellen, hvilket er indgået i forvaltningens beregninger af omkostningerne ved kloakering og fastsættelsen af den fremtidige haveleje.
Da et kloaksystem vurderes til at have en levetid på 70 år har forvaltningen foretaget beregninger på, hvad et sådant lån vil medføre af forhøjelse af lejen for de 13 første haver. Der kalkuleres med en forhøjelse på omkring 7.500 kr. årligt, hvortil kan komme andre forhold, der vil forhøje lejen, blandt installation af brugsvand i forbindelse med kloakeringen.
Ved et møde d. 2. juni blev repræsentanter for de berørte haveforeninger orienteret om, hvad der lægges op til af politisk beslutning i Borgerrepræsentationen d. 26. juni. Kommunens embedsmænd gennemgik deres indstilling til BR og blev stillet en række spørgsmål af de fremmødte. Der var udbredt utilfredshed fra disse over den store stigning i lejen. Der blev spurgt til, om Københavns Kommune med mange milliarder i kommunekassen ikke helt eller delvist kunne finansiere anlægget af kloakker i kolonihaverne. Det spørgsmål er ligesom de øvrige elementer i indstillingen fra forvaltningen op til politikernes afgørelse, herunder om en haveforening selv kan stå for kloakering.
Vi og Nyvang er ikke blandt de første 13 haveforeninger, hvor kloakeringen forventes igangsat i 2026. Der er endnu ingen planer for, hvornår de øvrige 26 haveforeninger vil blive kloakeret. Københavns Kommune vil tage kontakt til Herlev Kommune for at aftale, hvordan kloakeringen af vores haveforeninger håndteres.
Kloakeringsudvalget i vores haveforening følger udviklingen og vil arbejde på at arrangere et informationsmøde efter sommerferien om kloakeringsplanerne.
Forhandlingerne med Københavns Kommune varetages af forbundets Kreds 1, der også forhandler på vegne af HF Klausdalsbro og Nyvang, der er medlem af Kreds 4. Der holdes månedlige møder mellem Kreds 4 og kommunen. Referater fra møderne kan findes på kredsens hjemmeside:
Udgifter ved kloakering
Uanset finansieringsform medfører en kloakering følgende udgifter:
– Kloak frem til matriklen: Hvis der ikke er ført kloak frem til matriklen, så vil der være en udgift forbundet med dette. Hvis kloakering sker på grundlag af et krav i en spildevandsplan, vil forsyningsselskabet oftest skulle betale for dette. Hvis kloakeringen er frivillig, skal foreningen betale dette.
– Kloak inde på stierne: Uanset om der findes en spildevandsplan eller ej, vil foreningen skulle betale for det interne rørnet inde på haveforeningens område.
– Kloak fra havelåge til det enkelte hus: Det er det enkelte medlem, der skal betale for kloak fra havelågen ind til huset.
– Tilslutningsbidrag: Som udgangspunkt skal alle kolonihavehuse betale tilslutningsbidrag, hvis alle huse i foreningen kloakeres. Kolonihaveforbundet indgår typisk i en forhandling med det konkrete vandforsyningsselskab, og ofte – men ikke altid – lykkes det at få nedsat tilslutningsafgiften, så den bliver væsentligt billigere.
– Vandafledningsafgift: Når kloakken er taget i brug, skal der betales vandafledningsafgift for brug af kloakken. Vandafledningsafgiften beregnes på baggrund af vandforbruget i foreningen eller i den enkelte hus afhængig af målertyper i foreningen.
Kloakeringsudvalg
Når det bliver aktuelt, vil haveforeningens bestyrelse sammen med det af generalforsamlingen valgte kloakeringsudvalg og i samarbejde med Kolonihaveforbundet kontakte og mødes med Københavns Kommune og Herlev kommune om gennemførelse og finansiering af et kloakeringsprojekt.
På generalforsmlingen i 2023 valgtes et kloakeringsudvalg, der
– skal grundigt sætte sig ind i og løbende følge planerne om kloakeringog debatten herom
– undersøge og skitsere forskellige finansieringsmodeller for enkloakering, der også omfatter installation af nye vandrør
– indhente erfaringer og viden fra andre haveforeninger og Kolonihaveforbundet om kloakeringsprojekter
– etablere et samarbejde eller minimum en koordinering med HF Nyvang om kloakering
– undersøge om der vedkloakeringaf vores haveforening er særlige tekniske eller praktiske forhold og udfordringer at tage højde for
– kan lejlighedsvist inddrage medlemmer af haveforeningen med særlig faglig viden på specifikke områder.
Kloakeringsudvalget kan kontaktes via bestyrelsens repræsentant i udvalget, Peter Raben via mail peterraben2100@gmail.com
Foreningens medlemmer vil blive informeret via hjemmesiden, Facebook og opslag i udhængsskabene, på generalforsamlingen og eventuelt ved særlige møder.
Læs mere om kloakering på
Københavns Kommunes hjemmeside:
https://www.kk.dk/sites/default/files/2022-05/Info-ark%20om%20kloakering_dec2021_0.pdf
Kolonihaveforbundet, Kreds 1 om kloakering:
https://www.kolonihave-kreds1.dk/index.php/8-forsiden/71-kloakering-senste-2028
Kolonihaveforbundets hjemmeside:
https://kolonihaveforbundet.dk/2023/04/28/koebenhavn-kommunes-dyre-kloakeringsprojekt
Herlev Kommunes hjemmeside: